donderdag 11 april 2013

Gegrilde Courgette & Groene Asperges



Het asperge seizoen is vandaag officieel geopend in de Efteling. In Nederland is het traditie elke tweede donderdag van april het asperge seizoen te openen. Als kind werd ik altijd helemaal blij als ik mijn moeder de asperges zag schillen, want dat betekende dat er een feestmaal op tafel stond die avond! Ik eet de witte variant het liefst à la flamande (klassieke wijze) met een fijngeprakt eitje, ham, boterjus en versgeraspte nootmuskaat! Stiekem ben ik ook wel nieuwsgierig naar de combinatie met gerookte zalm, maar als het seizoen dan weer aanbreekt kies ik toch weer voor de ouderwetse versie.

De groene asperges vind ik ook heerlijk en zeker nu het seizoen er weer is dan voeg ik die graag toe aan salades, curry’s of gewoon als heerlijke sidedish. Asperges zijn ook nog eens erg gezond en hebben een geneeskrachtige werking. Probeer het eens wat vaker toe te voegen aan je voedingspatroon als je veel last hebt van slapeloosheid, een trage stofwisseling, slechte huid, opgeblazen gevoel of een lage weerstand.

Deze salade met gegrilde groene asperges (geïnspireerd op een recept uit de Allerhande) heb ik bij het paasdiner geserveerd bij de lamsracks en geroosterde aardappeltjes. Deze recepten zullen later volgen op mijn blog!

 Wat heb je nodig:

- 1 rode ui in halve ringen
- 1 courgette in plakken
- 500 gram groene asperges
- 1 eetlepel rode wijn azijn of cider azijn
- 2 eetlepels olijfolie
- Peper & zout

 Grillpan


Hoe maak je het:

Marineer de halve schijfjes ui in de rode wijn azijn met wat zout. Snijd de courgette in plakken en bestrijk ze aan beide kanten met olijfolie en zout. Verwijder de harde achterkant van de asperges. Zet een pan met water op en kook de asperges beetgaar voor ongeveer 5 minuten. Verhit  een scheut olie in de grillpan en grill de asperges hierin voor ongeveer 5 minuten. Pak een mooie schaal en laat de asperges even rusten. Grill nu de plakken courgette in de grillpan en als ze een mooie grill afdruk hebben kunnen ze bij de asperges in de schaal. Schep nu de gemarineerde rode ui erbij en serveer direct. Heerlijk bij geroosterd vlees en aardappeltjes.
Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...