zaterdag 2 maart 2013

Sapvasten Day 1

 
Met de lente in zicht en al dat lekkere eten, de nodige wijntjes (+ sigaretjes) en het snoepen op de werkvloer vond ik dat het tijd was voor een goede detox. Het is zeker niet dat ik ongezond leef, maar na het lezen van het boek van Amber Albarda, "Eet jezelf mooi slank en gelukkig" ben ik toch beter gaan nadenken over mijn voedingsstijl.  Zo kan ik een heel pak choco koekjes in 5 minuten naar binnen werken zonder erbij na te denken, maar eet ik crackers in plaats van brood. In het boek las ik dat eetbuien vaak onstaan door stressfactoren, maar ook doordat je te weinig (eiwitten) eet op een dag. Ik ben nu dus een beetje aan het experimenteren wat het beste bij mij past en hoe mijn lichaam reageert op het toepassen van diverse soorten voeding.
In het boek komt ook het sapvasten aan bod en na het lezen hierover was ik direct om! Mijn vrienden verklaren me een beetje voor gek, maar staan achter me. Het is namelijk maar voor drie dagen en puur ter ontgifting van afvalstoffen uit mijn lichaam. En dat betekent helaas ook geen zeep, deo, make-up, shampoo etc. etc. Dat klonk mij ietwat geitenwollen sokkerig in de oren, maar als je het doet doe het dan goed. Dat wordt mezelf opsluiten thuis met films, (kook)boeken, sapcentrifuge en bergen groente en fruit. Natuurlijk kan je niet abrupt beginnen met sapvasten. Dat brengt teveel gedoe met zich mee dus daarom ben ik een week van tevoren gestopt met koffie, alcohol, sigaretten en slechte suikers (koekjes/chocola/vruchtensappen uit pak). Dat niet roken en geen alcohol is geen probleem, maar slechte suikers daarentegen. Het zit in zoveel producten dat je er bijna bang van wordt. Voor de saprecepten heb ik me laten inspireren door vele blogs en de sapcentrifuge mocht ik lenen van mijn lieve buurmeisje. Nog een laatste noot aan dit bericht, gebruik voor deze dagen alleen biologische groente en fruit en drink minimaal 2 liter water/kruidenthee!
 
Let the veggie/fruit cocktailparty begin!
 
Wat heb je nodig voor dag 1:
 
- 2 bananen
- 5 appels
- Stronk selderij
- 2 dadels
- 3 flinke handen spinazie
- kaneel
- 6 wortelen
- halve zak boerenkool
- bos peterselie
- bos koriander
- citroen
- 8 tomaten
- 1 komkommer
- halve chilipeper
- 2 tenen knoflook
 
- Probiotica pillen (de Tuinen)
- Aloe vera sap (de Tuinen)
- Detox tee van Celestial (de Tuinen)
 
Hoe maak je het:
 
De ontbijtsmoothie bevat twee bananen (kan niet in de sapcentrifuge!!), twee handen spinazie, twee appels, twee dadels (niet in de sapcentrifuge!!) en een snuf kaneel. Ik heb een blender gebruikt voor deze smoothie en alleen de appels in de sapcentrifuge gedaan. Ik ben begonnen met een probiotica pil en een eetlepel aloe vera sap (wat is dat smerig op een nuchtere maag!)
 
Kort daarna ben ik op de fiets gesprongen naar de sportschool om daar een duik in het zwembad te nemen en te chillen in de sauna. Al met al ging het me prima af!
 
 
Ontbijtsmoothie
 
 
Het lunchsapje bevat twee appels, een stengel bleekselderij, drie wortelen en een halve zak boerenkool. Als je dit niet zo goed trekt breng het dan op smaak met citroensap.
 
Dit sapje viel me ook weer helemaal mee! Een les geleerd, namelijk de stukjes boerenkool samen met de appels in de sapcentrifuge doen, omdat de appel dan het sap van de boerenkool meeneemt.
 
Ik drink echt liters (detox) thee tussendoor om mijn hongergevoel te stillen en natuurlijk omdat het erg belangrijk is dat je genoeg water binnenkrijgt tijdens het sapvasten.
 
 
Lunchsapje
 
 
Het tussendoor sapje (half 4) bevat 1 appel, drie stengels selderij, drie wortelen, een hand spinazie en een half bosje peterselie.
 
Oh wat was ik hier aan toe! Ik begon al om 3 uur met het maken in de hoop dat het snel half 4 werd. Heel apart sapje, maar gelukkig door de appel nog wel zoet! De peterselie kan een beetje gaan tegenstaan, omdat het nou eenmaal niet een alledaags sapje is. Snel wegspoelen met een sloot thee en 24kitchen kijken.
 
Tussendoorsapje
 
 
Het avondsapje bevat 8 tomaten, 1 komkommer, bos koriander, halve chilipeper en twee tenen knoflook.
 
Jammie echt net een gazpacho, maar dan zonder brood! ;) Ik keek mijn ogen uit naar de hoeveelheid sap die hieruit kwam en heb er dan ook een half uur over gedaan om het op te drinken. Daarna natuurlijk weer veel thee en water gedronken en ik heb wonder boven wonder (nog) geen drang naar vast voedsel.
 
Oops, de foto vergeten. Die volgt morgen bij dag 2!
 
 
Het eindresultaat van dag 1:
 
Prima begin van het 3-daagse sapvasten. Beetje duizelig zo nu en dan, maar ik hoef lekker niks vandaag en dat scheelt een hoop! Dat wordt wat maandag op werk of zal het op den duur echt meer energie gaan geven? We zullen het zien.... Tot morgen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...