maandag 4 maart 2013

Sapvasten Day 3, afbouwdag

Gisteravond weer vroeg naar bed gegaan, maar het was nou niet bepaald een top nacht. Ik werd vaak wakker en had telkens dorst en een lichte hoofdpijn. Het opstaan ging gelukkig wel prima dus hop ontbijtsapje erin en snel naar werk met het tweede, maar laatste sapje van de kuur in mijn tas. Op werk was ik toch wel wazig en ik merkte dat ik als een soort geest achter mijn computer zat. Eenmaal aan de lunch tafel met een bord paprika, wortels, komkommer en een cracker met avocado kwam ik een beetje tot leven! Man wat is dat lekker opeens, vast voedsel. En ik heb het maar twee dagen hoeven missen, maar nu al zo dankbaar voor wat er op mijn bord lag. Het is namelijk zo normaal dat mensen elke dag eten naar binnen werken, maar sta je er weleens bij stil? Dit was zo'n momentje voor mij. De meningen van anderen over het sapvasten zijn verdeeld. De meesten vinden het maar raar en begrijpen het niet en gelukkig zijn er ook nog een paar die zich er wel in kunnen vinden. Ieder zijn ding, want je moet er wel in geloven voordat je aan zoiets begint. De energie stroomt die middag door me heen met hier en daar wat irritaties (zal wel door het gebrek aan koolhydraten komen oid).

Wat heb je nodig voor dag 3:

- 2 bananen
- 2 appels
- 2 kiwi's
- 2 dadels
- 2 handen spinazie
- kaneel
- 5 cm gember
- 2 flinke wortels
- 3 stengels bleekselderij

Het ontbijtsapje bevat dit keer ook een kiwi en maar 1 appel. Verder is het recept helemaal hetzelfde. Ik ben wel blij met dit sapje, omdat het zoet is en vult door de banaan.

Mijn fietsritje naar het station ging me prima af, beetje dromerig nog steeds. Eenmaal op werk vrij gaar en behoefte aan dat tweede sapje. Ik besluit deze half 11 te nemen.

Het tussendoorsapje bevat 2 flinke wortels, 5 cm gember (geschild), een appel en drie selderij stengels.

Heerlijk fris en net wat ik nodig had om half 11. Het gaf me ontzettend veel energie en sorry voor mijn collega's die in de selderij-wortel lucht zaten ;)

Het laatste sapje van de sapkuur in een wel erg vrolijk kleurtje

Mijn lunch bestond heel saai uit alleen maar rauwe groente zoals paprika, komkommer, wortels, een cracker met avocado en een groente bouillon. Ik heb het zo langzaam opgegeten dat ik er bijna een half uur over deed. Toch wel benieuwd hoe mijn lichaam ging reageren op het zoute van de bouillon en de cracker.

De lunch gaf me nog meer boost en ik ben na werk direct naar de sportschool gegaan om daar een heel pittig pilates lesje te volgen. Gelukkig heel veel energie hiervan gekregen en thuis lekker een bloemkool-broccoli soepje gegeten wat ik nog in de vriezer had. Het recept hiervan staat al op mijn blog, zie hier.

Lekker warm soepje op de bank

Een terugblik op de sapkuur:

Zoals jullie wel kunnen lezen is een sapkuur niet zomaar iets waar je even aan begint. Het vergt voorbereiding en geloof in jezelf en in de sapkuur.

In punten samengevat:
  • De sappen vullen erg goed waardoor je nauwelijks honger hebt. Als je maag knort is dat geen probleem en dat gevoel mag je best een keer negeren.
  • De eerste twee dagen voel je je zwaar lusteloos dus ik raad daarom iedereen aan een sapkuur in een (lang) weekend te plannen. Je hebt namelijk bijna nergens zin in en dat moet ook niet uitmaken, want je bent je lichaam aan het ontgiften wat al veel energie kost.
  • Haal de nodige supplementen in huis als je besluit te gaan sapvasten. Denk hierbij aan: chlorella, probiotica, multivitamine, aloe vera sap, psyllium vezels etc. Een goede voorbereiding is het halve werk!
  • Wat mij opvalt is dat ik geen seconde aan een reep chocola, rood wijntje of een sigaret heb gedacht. Wel had ik op de tweede dag zin in vet eten zoals cheeseburgers of friet met pindasaus, maar er niet aan toegeven maakt je sterk. Dat moment van vandaag dat ik zo intens genoot van een cracker (!) had je me niet van tevoren hoeven vertellen, want dat had ik nooit geloofd. Net als koffie, ik drink al twee weken geen koffie meer en ik voel me veel energieker op werk dan dat ik me voelde met die espresso shot rond 12 uur 's middags.
  • Door het sapvasten ben ik dicht tot mezelf gekomen in de afgelopen dagen wat soms confronterend kan zijn, maar uiteindelijk is het goed geweest, omdat ik dingen die al lang vastzaten heb kunnen loslaten. Door de yoga en pilates ben ik nog eens extra tot rust gekomen.
  • Kortom, sapvasten voor drie dagen is helemaal niet ongezond of gek. Het is een manier van je lichaam reinigen en daarnaast ben ik ook twee kilo afgevallen en dat is natuurlijk nooit verkeerd mits je het vast houdt en niet het welbekende jojo effect oproept door te snel je oude eet ritme op te pakken.
  • Deze week ga ik stapje voor stapje weer richting mijn normale (gezonde) eetschema en wees maar niet bang, chocola en chips worden nooit geschrapt uit mijn schema!

Ik hoop dat ik jullie wat meer informatie heb kunnen bij brengen over het sapvasten. En als je vragen hebt, stel ze gerust!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...