vrijdag 29 maart 2013

Melanzane alla Parmigiana á la Lavinia





Ook  de Italiaanse keuken heeft mijn hart gestolen. Veel in Toscane op vakantie geweest met de familie en het fijnproeven heb ik niet van een vreemde dus vroeg kennis gemaakt met antipasti, risotto, brushetta’s en natuurlijk de Italiaanse wijnen! De Italianen weten wel wat eten is en vooral ook welke smaken zo ontzettend goed bij elkaar passen zonder al teveel poespas. Ik ben gek op tomaat/basilicum combinaties en natuurlijk de Parmezaanse kaas niet te vergeten waar je ook lekker van kan snoepen tijdens de borrel met een goed glas rode wijn. Aah heerlijk! Ik kijg al helemaal zin in mijn tripje naar Toscane binnenkort!

 Dit gerechtje met gegrilde aubergine en tomatensaus is pure eenvoud, maar zo ontzettend lekker! Ik word helemaal blij als ik de oven open doe en die heerlijke geuren van oregano, tomaat en basilicum me tegemoet komen. Je zou er ook nog mozzarella op kunnen smelten, maar ik ben al heel content met dit recept. Serveer het bij een lekker stuk vlees of vis en je diner is compleet!

 Wat heb je nodig (2 personen):

- 1,5 aubergine
- 150 gram Parmezaanse kaas
- 1 blik gepelde tomaten
- Flinke hand broodkruim
- 1 rode ui, gesnipperd
- 2 tenen knoflook, in dunne plakjes
- 2 theelepels oregano
- handje verse basilicum
- Zout & peper
- scheutje witte wijnazijn

Ovenschaal(tje) met een diameter van ongeveer 20 cm

Hoe maak je het:

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Snijd de aubergine in plakken van ongeveer 1cm dik. Verhit een grillpan en wacht tot deze goed heet is. Je kunt de plakken aubergine lichtjes bestrijken met wat olie zodat de pan niet enorm gaat roken. Grill de plakken aubergine totdat ze aan beide kanten een beetje geblakerd (niet verbrand) zijn. Grill de plakken aubergine in delen als je zoals ik niet een enorme grillpan hebt.
 
Zet een braadpan op het vuur en verwarm een scheut olijfolie hierin. Bak de gesnipperde ui en plakjes knoflook totdat de knoflook een licht bruin kleurtje krijgt. Voeg het blik gepelde tomaten toe en laat het 15 minuten zachtjes door pruttelen en roer af en toe. Breng hierna de tomatensaus op smaak met de fijngehakte basilicum, zout/peper en een klein scheutje witte wijn azijn. Proef! Meng ondertussen het broodkruim met een eetlepel olijfolie en een theelepel oregano door elkaar en zet even opzij.

Het stapelen kan beginnen! Start met een laagje saus, beetje Parmezaanse kaas en daaropvolgend de een laag aubergine plakjes. Herhaal dit totdat je niks meer over hebt en top het af met het broodkruim mengsel en flink wat Parmezaanse kaas. Zet de ovenschaal in de voorverwarmde oven voor ongeveer 30 minuten. Check tussendoor ook of het broodkruim niet verbrand. Als het lekker krokant is kan je het eindelijk gaan opdienen! Wedden dat je nog een keer opschept?
 
voor het broodkruim erop gaat, plaatje toch?
 

Buon Appetito

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...