zaterdag 23 maart 2013

Lavinia's Fridge: Makreelkoekjes met bietjes salade


 
Yes het is weer tijd voor de Lavinia's Fridge rubriek en dit keer maak ik heerlijke viskoekjes van makreel! Viskoekjes zijn er in alle soorten en maten en ik kan er maar geen genoeg van krijgen! Deze makreelkoekjes zijn afgeleid van een recept van Jamie Oliver. Ik heb alleen de aardappels vervangen voor een restje aardappelknolselderij puree wat de smaak nog meer een boost gaf. Daarnaast hoefde ik niet meer naar de supermarkt want ik had alles in huis voor dit “peace of cake” gerechtje. Ik heb er een salade van bietjes en tuinbonen bij geserveerd wat ontzettend goed gaat met de smaak van makreel. Keepertje dus!

Wat heb je nodig:
- 1 gerookte makreel
- 4 kruimige aardappelen of zoals ik, een restje aardappelknolselderij puree (niet uit een pakje!)
- Paar takjes peterselie, gehakt
- 1 ei
- snuf nootmuskaat
- 1/5 eetlepel bloem
- 1 rode ui, gesnipperd
- 1 sjalotje, gesnipperd
- 2 gekookte bieten, in blokjes
- Flinke hand tuinboontjes
- Peper & zout
- olijfolie

 Hoe maak je het:
 
Kook als eerst de aardappelen voor zo'n 20 minuten met wat zout, giet daarna af en laat ze afkoelen.
Maak de makreel schoon en pluk het in stukjes met je handen zodat je hier en daar nog wat graatjes kan traceren. Prak de afgekoelde aardappelen samen met de makreel door elkaar. Voeg dan het ei, nootmuskaat, gehakte peterselie en breng het op smaak met zout en peper. Meng alles goed door elkaar en draai er mooie balletjes van. Ik kwam op zo'n 12 balletjes in totaal, maar als je ze liever groter of kleiner hebt be my guest. Kook of stoom de tuinboontjes beetgaar en verhit een wok met een beetje olijfolie en bak hierin de tuinboontjes met de bietjes voor zo'n 3 minuten. Zet het vuur uit en bak in een andere koekenpan de viskoekjes in 5 minuten goudbruin.
 
Enjoy!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...