zondag 19 augustus 2012

Salade Nicoise #1 met Tonijn



Bij zomers horen rijkgevulde salades waarbij het water je in de mond loopt door er alleen al naar te kijken! Een paar jaar geleden woonde ik op de Kinkerstraat en daar had ik een heel leuk boven-buurmeisje! Met haar kon ik naast gezellig beppen, ook een grote passie delen, namelijk koken! Zij was er op dat moment wel iets meer mee bezig dan ik, maar dat betekent niet dat ik geen inspiratie heb opgedaan in die tijd. De kookgekte barste pas echt los toen zij haar vriend onmoette, hij heeft namelijk Indonesische roots en die weten er wel raad mee! Wat een feest :)
Maandagavond leek mij een goeie avond om weer eens bij buurmeisje A. en vriendje R. aan te schuiven voor een goed gesprek, wijntje en lekker eten! Salade Nicoise met een duurzaam stukje tonijn stond op het menu, daar kan je mij echt voor wakker maken. A. heeft zelfs de eitjes gepocheerd, een handeling die ik nog moet leren.. Leuk ideetje voor een nieuwe blog wellicht... De salade was echt heerlijk, zo één waar de liefde vanaf spat!

Op je lijstje:

(voor 3 personen)

- Zak gemengde sla
- 500 gram Krieltjes
- 3 Eieren (kakelvers!!)
- Sperzieboontjes - Flinke hand
- Huis-Tuin-Keuken Azijn
- 2 Bos uitjes
- Zwarte olijfjes
- Cherrytomaatjes
- 500 gram verse Tonijn
- Peper & Zout
- Grillpan

Dressing (op gevoel):

- Mayo (theelepel)
- Mosterd (theelepel)
- Honing (theelepel)
- Witte wijn azijn (2 eetlepels)
- Bosuitje
- Citroensap van een halve citroen
- Olijfolie (scheut)

Was de krieltjes en dop de sperzieboontjes. Zet een pan met kokend water op en kook de krieltjes; Gooi in de laatste minuten de sperzieboontjes erbij. (scheelt weer afwassen)
Goed checken wanneer het gaar is*! Zoja, afgieten en even in de pan laten afkoelen. Sperzieboontjes hoeven echt maar kort geblancheerd** te worden. Gaart nog door in de pan!

Chop de bosuitjes in kleine ringetjes en de cherrytomaatjes in 4 stukjes. Maak de dressing door alle ingrediënten bij elkaar te voegen, en ja mensen op gevoel en proeven totdat jij het lekker vindt!

Pak (in dit geval) drie borden en verdeel de sla, tomaatjes, bosuitje, krieltjes, sperzieboontjes en olijfjes daar alvast overheen.

Het pocheren van de eieren:

Voor je eigen veiligheid kijk even op deze website Ik heb het niet zelf gedaan en wil voorkomen dat jullie gepocheerde eitje mislukt! Je kan natuurlijk ook gewoon een ei koken!

Pak een grillpan (koekenpan kan ook, maar grillen heeft toch wel echt de voorkeur) en verhit olie. Wanneer het heet genoeg is kan de tonijn in zijn geheel worden gebakken. Echt maar paar minuutjes aan elke kant, je wil dat die nog lekker rauw is van binnen! Als je daar niet van houdt (zonde zonde) dan bak je m door tot je geen rood meer ziet en jij denkt dat het te doen is..

Maak een schilderij'tje op je bord en geniet van deze heerlijke salade!!!

BON APETIT!!!

* Prik met een vork in de krieltjes, wanneer ze ervan af glijden zijn ze gaar! Liever nog iets te hard dat van die zachte prut. (mijn mening)

** Koken totdat de groente beetgaar is, dus nog een beetje knapperig. Behoudt vitamines en voorkomt vieze doorgekookte groenten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...