dinsdag 15 mei 2012

Triple Chocolate Brownie to die for!





Mijn Qday-weekend was lekker druk, maar het heeft me weer van de straat gehouden. Althans het weekend dan, want Qday zelf ging los! Die zaterdag vroeg naar moeders in Doorn gegaan en daar mezelf de hele dag opgesloten in de keuken. Gelukkig was JP, de vriend van mijn moeder thuis waar ik lekker tegen aan kon beppen tijdens het in elkaar flansen van mijn zelf samengestelde brownie recept. Ik wilde zo dicht mogelijk bij de substantie van de Bijenkorf brownie in de buurt komen door minder bloem toe te voegen dan normaal. Uiteindelijk ben ik erachter dat het beter zal lukken met nog minder bloem en melkchocolade in plaats van pure chocolade. Maar hij was zeker niet verkeerd. Ik heb ook nog een carrotcake gemaakt, dat recept staat hier.

Zondag had mijn moeder een puppie reunie georganiseerd. Onze hond had namelijk vorig jaar een nestje. Lekker een dagje in het bos uitwaaien en om ver gerend worden door zwarte labradors! De ideale gelegenheid om mijn brownies te maken, omdat het dan op gaat en je niet een week in een strijd zit met jezelf omdat je er elke dag van zit te snoepen. Ik ken geen discipline met eten namelijk en vind weggooien ook zo zonde....

Het samenstellen van het recept was een klus en ook echt een experiment. Ik heb me laten inspireren door een recept uit de Allerhande, de Bijenkorf brownie en een brownie recept van de website: Druppels. Het zelf samenstellen had net zo goed mis kunnen gaan, maar laat ik me daar nou niks van aantrekken!

Wat heb je nodig:

- 50 gram bloem
- 200 gram bruine basterdsuiker
- 200 gram pure chocolade
- 100 gram witte chocolade
- 100 gram melkchocolade
- 3 eieren
- 200 gram gesmolten boter
- 1 bakje ongezouten pecannoten
- 1 theelepel bakpoeder
- 1 vanillestokje (merg)
- 1 theelepel cacao
- Snufje zout

Fudge-laag

- 1 bakje ongezouten pistachenoten
- 200 gram fijne kristalsuiker
- 100 ml water
- Bekertje slagroom (100 ml)


Let's bake


Stap 1

Verwarm de oven voor op 175 graden. Smelt vervolgens de pure chocolade met de boter au-bain marie (in een kom boven een pan zacht kokend water)Pas op, wordt heet ;)Gebruik een ovenhandschoen o.i.d. om de kom met de gesmolten choco en boter vast te houden.

Stap 2

Zet een koekenpan op het vuur en rooster de pistachenoten en rooster de pecannoten daarna in dezelfde pan. Niet laten aanbranden! Na 3 minuten beetje hussellen in de pan is het goed. Laat de pistachenoten en de pecannoten beiden in een apart bakje  afkoelen.



Stap 3

Snij de witte- en de melkchocolade in grove brokken. Klop vervolgens de eieren met het vanille-merg 5 minuten ongeveer 5 minuten. Voeg daarna de bruine basterdsuiker toe en klop tot alles goed is gemengd. Voeg nu de gesmolten pure chocolade toe. Maakt niet uit dat het nog warm is. Stamp de pecannoten een beetje fijn zodat ze niet heel meer zijn, maar ook niet ieniemini! Voeg samen met de brokken witte chocolade en melkchocolade toe aan het eier-choco-suiker mengsel. 




Stap 4
Bakvorm invetten! Nu kan het hele mengsel in de ingevette brownie bakvorm. Ik heb een hele oude uit de prehistorie (believe me, zo ziet ie eruit) gebruikt en denk dat de diameter zo'n 23cm is.


Nu kan de brownie zo'n 25 minuten in de oven. Check altijd tussendoor even of het niet te hard gaat. De brownie mag van binnen nog een beetje ongaar zijn. Dat geeft dat heerlijke smeuige effect. Steek er wel even in met een sateprikker, want te ongaar is niet chill. De brownie moet echt afkoelen tot kamertemperatuur in de vorm. Dit duurt zo'n 2 uur.

Na 2 uur kan je de fudge-laag gaan maken. We gaan als volgt te werk:

Stap 5
Zet een steelpan op met het water en de suiker. Laat het inkoken en blijf roeren tot het diepbruin wordt. Dit duurt best wel een tijd. Ik als ongeduldige kok was natuurlijk weer onzeker of het wel goed ging. PAS OP dat het niet te heet wordt. Hete suiker kan in de brand vliegen. Altijd goed om te weten, maar zal heus niet gebeuren!



En het duurt en het duurt... Als het dan eindelijk diepbruin is geworden dan kan de slagroom erbij. PAS OP! Niet alles in 1 keer erbij kieperen, want dan krijg je een caramel vulkaan die in de rondte gaat spuwen. Heel voorzichtig beetje bij beetje. Ik heb de pan van het vuur gehaald en pas als alle slagroom eraan toegevoegd was weer terug op een laag vuurtje gezet. Roer nu tot een gladde massa. Dit duurt ongeveer 5 minuten.

De fudge mag nu over de afgekoelde brownie verdeeld worden. Daarna kan je de gebakken pistachenoten in de fudge verdelen. Nu weer even uurtje laten afkoelen en klaar is Kees!


Geniet ervan!!!!







2 opmerkingen:

  1. Hee, ik mis het stukje waar je de bloem, cacao en bakpoeder bijvoegt, gaat dat allemaal met de ei mix en bastardsuiker? voor de rest ziet het er heerlijk uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat staat er idd niet in! En ik heb ook nog een vraagje....gebruik je een hete lucht oven of een gewone? Hete lucht moet namelijk 10% lager staan dan een gewone, gas of electrische, oven! Wel iets om rekening mee te houden!
    Fijne Paasdagen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...