vrijdag 6 april 2012

De verslavende spinazie-salade







Deze salade verdiend een mooi plekje op mijn blog. Vorige week hebben we heerlijk van mister zon kunnen genieten. Helaas hebben we maart roert zijn staart en april doet wat ie wil dus is het nu weer lekker fris wat-in-hemelsnaam-moet-ik-nu-weer-aan-weer?! Tijdens zwoele zomer dagen wil ik alleen maar salades en lichte gerechtjes eten.
In januari ben ik officieel het werkende leven ingestapt en sindsdien vind ik het mega lastig elke avond uitgebreid te koken. Het liefst plof ik op de bank met een glas rode wijn, een sigaret en een zak chips. Maar als ik dat elke avond ga doen blijft er weinig van me over. Vandaar dat ik heb gekozen voor simpel, snel en gezond! De lastige gerechten bewaren we lekker voor het weekend.

De spinazie salade is drie jaar geleden tot leven gekomen toen vriendin E. en ik vijf dagen op een beurs als hostessjes hadden staan zwoegen en we letterlijk niks meer konden behalve eten, wijn drinken en hangen. Het werd die avond: biefstuk, aardappeltjes uit de oven en spinaziesalade. Die aardappeltjes uit de oven is mijn specialiteit en die zal ik later posten.

Nadat we een hap hadden genomen van de salade viel iedereen stil. Wat een heerlijke salade! En hoe kan zoiets eenvoudigs zo lekker zijn?

Ik zal jullie niet langer ophouden en de ingredienten verklappen van deze heerlijke gezonde salade. Ik ga nooit echt uit van het aantal personen en ben een gevoelsmens op kookgebied. Forgive me for that :)

Wat heb je nodig:

- zak (300 gr) verse spinazie - 1 ei per persoon - 1 rode ui - pijnboompitten - spekjes - peper & zout - grote schaal

Voor de dressing:

- balsamico - olijfolie (goede kwaliteit) - honing - zaanse mosterd

Stap 1

Was de spinazie altijd nog een keer, ook als je het bij de supermarkt voorgewassen hebt gekocht. Ik vind altijd nog zandjes en als er iets smerig is dan is het wel knarsende zandjes tussen je kiezen.. BRRRR! Doe de gewassen en inmiddels uitgelekte spinazie in de saladeschaal.

Stap 2

Zet een pan met kokend water op en kook de eieren. Ik kook altijd eerst het water en leg de eieren er voorzichtig door middel van een lepel in. Dan kook ik de eieren 6 minuten. Doe het vooral zoals je zelf gewend bent!

Stap 3

Pak een koekenpan en rooster de pijnboompitten. Laat de pijnboompitten afkoelen. Bak daarna in dezelfde pan de spekjes.

Stap 4

Snipper de rode ui en strooi vervolgens over de spinazie in de schaal. Pel de eieren en snijd ze in stukjes.

Stap 5

De in stukjes gesneden eieren, de pijnboompitten en de spekjes kunnen ook over de spinazie heen gestrooid worden.

Stap 6

De dressing maken is heel easy en vooral op gevoel en smaak. Ik begin altijd met een flinke scheut olijfolie en dan balsamico-azijn, eetlepel honing en theelepel mosterd. Even flink roeren en dan proeven of je het lekker vindt. Je merkt vanzelf wat er nog mist.

De dressing kan apart of direct over de salade worden geserveerd. Als je het als maaltijdsalade wil eten zal ik er nog wel een lekker stokbroodje bij eten.


Eet smakelijk!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You may also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...